Країна творчості JURAMAX
JURAMAX - найбільша творча мережа
талановитих українців у всьому світі.
Інші статті автора
Переглянули 56
Everdreamer
Everdreamer
Everdreamer
Everdreamer
luckiest_guy
luckiest_guy
luckiest_guy
luckiest_guy
Lican
Lican
Lican
Lican
V_Shevchuk
V_Shevchuk
V_Shevchuk
V_Shevchuk
Diana
Diana
0
Стаття
Гліптика
Гліптика (грец.) - мистецтво різьблення на коштовних і напівкоштовних каменях, відоме з найдавніших часів; досягло свого розквіту в культурі античного світу.

"Живопис в камені" - так влучно називав один з археологів XIX століття рельєфні поліхромні камеї, які вирізаються на надтвердих мінералах. Дуже давно, аж до східних походів Олександра Македонського (друга половина IV ст. До н.е.) майстри воліли поглиблене різьблення печаток, які робили на відтисненні в глині і воску мініатюрні рельєфи. Найбільш ранні камеї вирізувалися на одноколірному мінералі: гранаті, гіацинті, аметисті... Яскравий мажорний колірний акорд мерехтливого каменю і блискуча золота оправа приваблювали як декоративна знахідка.

Але скоро різьбярі звернулися до багатошарових мінералів, що дозволяло використовувати більш широку гаму тонів і їх переходів, враховуючи найтонші нюанси. Перші камеї з багатошарового агата мабуть почали вирізати в Олександрії, при дворі Птолемеїв (кінець IV-III століття до н.е.). Багато які з них - дуже великі і не могли використовуватися ні для друку, ні у вигляді амулета. Це були рідкісні роботи на замовлення, що були царськими дарами в храми або доповнювали пишний убір владик.

Агат твердістю перевершує сталь, тому різьбяр повинен був використовувати ще більш тверді мінерали, що служили абразивом. Подрібнений корунд або алмаз під швидким обертанням врізався в поверхню каменю, і таким чином вирізувалося зображення. Як крапля точить камінь, так повільно абразив знімав шар за шаром з шматка агата. Вибагливе чергування поліхромних верств відкривалося різьбяреві тільки в процесі роботи, так що будь-які поправки в цьому мистецтві були неможливі. Праця різьбяра була справжнім подвигом. Великі камеї - це справжні "картини з агату", вони вимагали багаторічної роботи. "Для виготовлення великих камеї, - писав археолог Е. Баблон, - потрібно було стільки ж часу, скільки і для створення готичного собору". Так, вже в XIX ст. різьбяр А. Давид над камеєю "Тріумф Наполеона" трудився 15 років!

Складність роботи полягала і в тому, що подрібнений абразив скоро повністю покривав зображення і майстру доводилося працювати по пам'яті, майже наосліп. У кращих стародавніх камеях ці труднощі переможені майстерністю різьбяра, в найдосконаліших зразках це - справжній "живопис в камені", де і найтонші переходи тонів, і контрасти колірних плям здаються природними, немов спочатку закладеними в самому природному матеріалі.

Стародавні майстри найчастіше зверталися або до арабського сардоніксу з його гамою холодних сіро-блакитних тонів, або до сардоніксу індійського, в якому переважали теплі коричнево-червоні відтінки. У шедеврах, що становлять гордість колекції Ермітажу, безіменні Олександрійські різьбярі III ст. до н.е. використовували всі засоби мистецтва, що з'єднував в одне нерозривне ціле пластику і живопис, рельєф і колір.

Змінюючи полірування поверхні каменю, вони вміли надати, наприклад, шолому - холодний блиск металу, а особі - мінливу матовість живої плоті... Міняючи товщину верхнього шару світлого мінералу, майстер, наче живописець, що застосовує техніку "лессировок", примушував просвічувати крізь нього нижній, темний шар. Так складалося враження світлотіньового моделювання, за допомогою нюансів безмежно збагачувалася колірна гама спочатку двох- або тришарового агата - сардоніксу.
Коштовності завжди привертають увагу яскравим блиском, багатством виконання, а головне - їх властивість виділяти з натовпу, показувати навколишнім високий статус свого власника. Проте жоден з діамантів або золотих злитків не зможуть так ясно розкрити своє призначення, як це роблять геми, народжені майстрами, які володіють таємницями гліптики. Камеї і інталії є уособленням вишуканості і вічної краси, укладеними в камені. Мистецтво гліптики проявляється на повну силу завдяки досконалим навичкам ювелірів використовувати його при створенні жіночих брошок і кольє, чоловічих перснів-печаток і запонок, підвісок і кілець, або просто пам'ятних штучок. Це прикраси на всі часи і для будь-якого випадку.

Мистецтво гліптики в історії

Гліптика як ювелірна техніка різьблення на дорогоцінних і виробних каменях була відома ще в IV тисячолітті до нашої ери. Вона широко застосовувалася майстрами Месопотамії, Давнього Єгипту і островів Егейського моря. Основні гліптичні твори - геми, камені різної конфігурації, частіше овальної, з вирізаним малюнком. За характеристиками виконання геми поділяються на інталеї і камеї. Інталея - малюнок формується углиб каменю, камеї мають опуклі форми. В якості вихідного матеріалу використовувалися м'які камені - серпентин, гематит, і тверді - сердолік, агат і різні халцедони, кришталь. Спочатку інталеї були відомі як єдиний вид творів гліптики. Наприклад, при розкопках поховань I століття нашої ери, була знайдена інталія з халцедону із зображенням птаха, що дзьобає рибу. Виконана вона була майстрами за п'ять століть до поховання. Такий сюжет дуже поширений для античних інталій, наприклад, в гербі міста Синоп центральною темою був малюнок орла нападника на дельфіна.

Наші предки прикрашали себе різьбленими фігурками тварин, птахів і людей, носили перші персні-печатки, в основному зображували жука скарабея. Наприклад, перстень Юлія Цезаря зображував «Збройну Венеру» або «Venus armta». При зіткненні персня з воском або глиною виходили прекрасні відбитки - прабатьки нинішніх чорнильних штампів. У IV столітті до нашої ери ювеліри епохи Еллінізму починають створювати перші камеї. У порівнянні з інталіями це були справжні сцени з давніх міфів, зображення осіб богів і людей, виконані в кольоровому камені. За припущеннями слово «камея» в перекладі з італійської мови означає «морська раковина», що цілком відповідає дійсності, оскільки спочатку для виготовлення цього виду гем використовувалися раковини молюсків. Найвідомішою з гем є камея «Гонзага», названа на прізвище герцога Людовика Гонзага, чия родина володіла прикрасою протягом XVI - XVII століть. Камея зображала лики єгипетського правителя Птолемея II і Арсиної, його дружини. Виготовив прикрасу невідомий майстер, який жив у III столітті до н.е., з багатоколірного агата в три шари, обрамленого золотом.

Пристрасною прихильницею камей була імператриця Катерина II, чия розкішна колекція зберігається в Ермітажі. За часів її правління античного виду прикраси користувалися більшим успіхом, ніж діаманти. Золото, перли, дорогоцінні камені були лише доповненням до творів гліптики.

Гліптика в сучасному ювелірному мистецтві

Мадемуазель Коко Шанель знаменита не тільки «маленьким чорним платтям» і «низкою штучних перлів», а й своїм розпізнавальним знаком брошкою - камеєю. Це прикраса завжди було при ній, у що б Коко не одягалася.

Мода на твори гліптики повертається разом з вінтажними виробами, з мереживами, шовком і класичним напрямком у дизайні. Нова російська лінія камей компанії «Камея на Агаті» за стилем виконання нагадує «бабусині» брошки та підвіски - геми, які виготовляли ювеліри XIX століття.

Ювелірний дім «Dior Joaillerie» спільно з дизайнером Victoire de Castellane випустили чорно-білу колекцію брошок - камей і кілець в античному стилі, додавши трохи сучасного декору з діамантів, золота, гранатів і сапфірів.

Також відгукнулися на заклик моди ювеліри «Tagliamonte», створивши колекцію гем під назвою «Diamond». За основу сюжету камей були обрані давньоримські боги: Венера, Афіна, Марс, Юпітер, чий лик вгадується в кольоровому муранському склі. Доповненням стали золоті оправи, діаманти, перли, корали, і інші дорогоцінні й напівкоштовні камені.

Італійські ювеліри «Pomellato» вирішили відродити справжній вигляд камей, для чого довгий час вибирали раковини для майбутніх шедеврів, ретельно перевіряючи якість матеріалу. Колекція одержала назву «Eva» завдяки «райським» сюжетам з Біблії. Центральною фігурою прикрас є зображення змія-спокусника. Обрамленням послужило традиційне для «Pomellato» рожеве золото.

Від класики у виконанні виробів гліптики відійшли ювеліри «Agatha». Як матеріал для виготовлення камей дизайнери вибрали каучук, скло і дерево, привертаючи тим самим підвищений інтерес до цього виду прикрас.

Ціновий діапазон камей залежить від матеріалу і складності виконання. Наприклад, брошка-камея з колекції «Joan Rivers» виконана з ювелірного сплаву з використанням акрилу, кристалів і емалі коштує приблизно 100 доларів. А брошка-камея з раковини, білого золота і діаманта 0,01 карата обійдеться трохи менше 1000 доларів.

Гліптика на «червоних килимових доріжках»

Мода на античні камеї і інталії не обминула зірок кіно та шоу-бізнесу, точніше, саме вони і задають тон на вінтажні прикраси. Чудова Шерон Стоун славиться своєю любов'ю до кілець і сережок з камеями, виконаних в класичному стилі гліптики. Геми - універсальні у своєму роді прикраси, вони можуть бути одночасно і брошками, і підвісками.

Сучасні модниці прикрашають камеями сумочки, хустки, декольте плаття, пояси. Екстравагантна співачка Pink, наприклад, виходила заміж в білосніжній сукні від Monique Lhuillier. Родзинкою наряду був чорний пасок з бантом і приколеної брошкою - камеєю в античному стилі.

На створення гем у майстрів гліптики йде багато часу, але завзятість ювелірів і міцність каменю перетворюють будь-який сюжет з життя, або з міфів у вічність непідвладну часу. Стикаючись з коштовностями, що пережили всі століття і епохи, відчуваєш їх велич повною мірою. А в разі володіння своїм власним портретом, або близьких людей, виконаному в камені, є велика ймовірність стати продовженням великої історії.
20 вер 2012 о 13:47
Ще немає жодного коментаря
Країна фотографів
Прага, Прага, Чехія, архітектура, місто, міський пейзаж, Празькі куранти, фотограф, фотографія
Прага
eFJey
eFJey
Фотографія
Муха, лялька, іграшка, кора, фотографія, фотограф
Муха
Ruslan
Ruslan
Фотографія
, тварини
Valentin4ik
Valentin4ik
Фотографія
, фотографія
ObraztsovA19
ObraztsovA19
Фотографія
Синестезія, фотографія, дівчина, модель, природа, фотограф
Синестезія
svans
svans
Фотографія
Країна письменників
line
Про нас Наша команда Техпідтримка
Країна творчості JURAMAX логотип
Країна творчості JURAMAX © 2010-2020